مادربرد چیست و راهکارهای آن

۵ بازديد
چه در حال ساختن یک رایانه شخصی یا خرید یک رایانه شخصی باشید، چیزهای زیادی در مورد سخت افزار وجود دارد که باید بدانید - بنابراین ما مجموعه ای از راهنماهای کوچک برای پاسخ به سؤالات شما و تجزیه و تحلیل اصطلاحات تخصصی محاسباتی به روشی ایجاد کرده ایم. هر کسی می تواند بفهمد

یکی از اجزایی که نقش اصلی را ایفا می کند مادربردها هستند. مادربرد که اغلب به عنوان قلب کامپیوتر شناخته می شود، یک قطعه سخت افزاری ضروری است که اجزای مختلف را به هم متصل کرده و نیرو می دهد و به آنها اجازه می دهد با هم کار کنند. در این مقاله، همه آنچه را که باید در مورد مادربردها بدانید، بررسی کارهایی که انجام می دهند، نحوه کار، اجزا و ارتقاء آنها، فاکتورهای شکل و موارد دیگر را به شما می گوییم. بنابراین، بیایید شروع کنیم!


مادربرد چه کاری انجام می دهد؟

مادربرد یک کیت حیاتی است که به عنوان هاب مرکزی عمل می کند و تمام اجزای سخت افزاری دیگر را در یک کامپیوتر به هم متصل می کند. این یک پلت فرم برای اجزای ضروری مانند CPU (واحد پردازش مرکزی)، GPU (واحد پردازش گرافیک)، RAM (حافظه دسترسی تصادفی)، دستگاه‌های ذخیره‌سازی و تعداد زیادی تجهیزات جانبی است. مادربرد به عنوان پلی عمل می کند که داده ها و نیرو را بین قسمت های مختلف رایانه حمل می کند، به این معنی که عملیات روان و عملکرد قدرتمند است.

مادربرد چگونه کار می کند؟

مادربرد شامل مسیرهای زیادی به نام Trace است. این ردیابی‌ها به سیگنال‌های الکتریکی اجازه می‌دهند بین قسمت‌های مختلف مادربرد حرکت کنند و به CPU، RAM و سایر سخت‌افزارها اجازه برقراری ارتباط و اشتراک‌گذاری داده‌ها را می‌دهند. مادربرد حاوی یک BIOS (سیستم ورودی/خروجی پایه) یا UEFI (رابط سفت‌افزار توسعه‌پذیر یکپارچه) است که به‌عنوان یک سفت‌افزار مسئول شروع سخت‌افزار در طول فرآیند راه‌اندازی عمل می‌کند و به شما داشبوردی می‌دهد که در آن می‌توانید تنظیمات سیستم را تنظیم کنید.

مادربرد کجاست؟

مادربرد داخل کیس کامپیوتر نصب شده است. بسته به طراحی کیف شما، به صورت افقی در پایین یا به صورت عمودی در امتداد یک طرف کیس قرار می گیرد. مادربرد با استفاده از پیچ و پایه روی کیس محکم می شود، بنابراین با بدنه فلزی تماس پیدا نمی کند - خطر شورت برقی را کاهش می دهد.
عوامل و انواع شکل مادربرد
مادربردها در «فاکتورهای شکلی» مختلفی وجود دارند. فرم فاکتورها فقط به اندازه، شکل و نقاط مختلف نصب مادربرد اشاره دارد. عوامل فرم رایج عبارتند از ATX، Micro-ATX، Mini-ITX و Extended ATX (EATX). هر فرم فاکتور با نوع متفاوتی از کامپیوتر در ذهن ساخته شده است. اغلب، این فقط به میزان فضای فیزیکی درون هر کیس مربوط می شود.

بنابراین، یک کامپیوتر خانگی با اندازه استاندارد احتمالاً یک مادربرد ATX خواهد داشت – که می‌تواند فضایی را برای کارت‌های گرافیک ارتقا یافته ارائه دهد و انتخاب اکثر گیمرها است. در حالی که مادربردهای Mini-ITX برای رایانه‌های رومیزی بسیار فشرده‌تر ساخته شده‌اند - با اولویت دادن به فضا بر حافظه بیشتر و سخت‌افزار اضافی.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت و خرید مادربرد لینک رو به رو را کلیک کنید. https://mehreganit.com/product-category/computer/main-board/

اتصال مادربرد

هنگام ساخت یک کامپیوتر، اتصال صحیح مادربرد ضروری است. این شامل قرار دادن بسیار دقیق CPU در سوکت تعیین شده روی مادربرد است. در این مرحله، مادربرد را می توان در کیس کامپیوتر خود قرار داد و با پیچ و پایه محکم کرد.

سپس، ماژول‌های رم در اسلات‌های سمت راست مادربرد قرار می‌گیرند و به دنبال آن درایوهای ذخیره‌سازی وصل می‌شوند و کارت‌های توسعه را به اسلات‌های مربوطه متصل می‌کنند. در نهایت، قبل از اینکه بتوانید رایانه شخصی خود را روشن کنید، باید مطمئن شوید که همه کانکتورهای برق به درستی وصل شده اند.

سوالات متداول مادربرد

چگونه می توانم اطلاعات مدل مادربرد را پیدا کنم؟

اگر در مورد مدل و مشخصات مادربرد خود مطمئن نیستید، راه های مختلفی وجود دارد که می توانید متوجه شوید.

1. جعبه مادربرد یا دفترچه راهنمای آن را در صورت وجود بررسی کنید.

2. از ابزارهای اطلاعات سیستم در رایانه خود استفاده کنید، مانند «اطلاعات سیستم» در ویندوز یا «درباره این مک» در macOS.

3. کیس کامپیوتر خود را باز کنید و مادربرد را برای علامت گذاری مدل بررسی کنید.


یک مادربرد چند پردازنده گرافیکی می تواند پشتیبانی کند؟

تعداد GPU (واحد پردازش گرافیکی) که یک مادربرد می تواند پشتیبانی کند به طراحی آن و تعداد اسلات های PCIe (Peripheral Component Interconnect Express) موجود بستگی دارد.

مادربردهای گیمینگ سطح بالا اغلب دارای چندین اسلات PCIe x16 هستند که امکان نصب بسیاری از GPU ها را فراهم می کند. این پیکربندی SLI (رابط پیوند مقیاس پذیر) برای پردازنده های گرافیکی Nvidia یا CrossFire برای پردازنده های گرافیکی AMD نامیده می شود. با این حال، همه مادربردها از چندین پردازنده گرافیکی پشتیبانی نمی کنند و برخی ممکن است تنها یک اسلات PCIe x16 داشته باشند.


مادربرد چند هارد دیسک را می تواند پشتیبانی کند؟

تعداد هارد دیسک هایی که یک مادربرد می تواند پشتیبانی کند به کانکتورهای ذخیره سازی موجود بستگی دارد. مادربردها معمولاً چندین کانکتور SATA دارند و همچنین ممکن است اسلات M.2 را برای SSD های NVMe سریعتر ارائه دهند.

تعداد کانکتورهای SATA بر اساس طراحی مادربرد متفاوت است و می تواند از 2 تا 8 یا بیشتر متغیر باشد. برخی از مادربردهای سطح بالا ممکن است دارای گزینه های ذخیره سازی اضافی مانند اسلات U.2 یا M.2 اضافی باشند که امکان اتصال دستگاه های ذخیره سازی بیشتری را فراهم می کند.


چند ماژول حافظه روی مادربرد نصب شده است؟
تعداد ماژول های حافظه قابل نصب بر روی مادربرد به تعداد اسلات های رم آن بستگی دارد. پیکربندی های رایج شامل مادربردهایی با دو، چهار یا حتی هشت اسلات رم است.

حداکثر مقدار رمی که یک مادربرد می تواند پشتیبانی کند به چیپست آن و نوع حافظه استفاده شده بستگی دارد - خواه DDR3، DDR4 و غیره باشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.