نحوه خرید SSD مناسب: راهنمای سال 2024

۶ بازديد
برای اجرای روان بازی روی سیستم‌تان، داشتن یکی از بهترین دیسک‌های SSD بسیار مهم است. دلیلش این است که ساده‌ترین راه برای کند کردن کامپیوتری که از یکی از بهترین پردازنده‌های مخصوص بازی بهره می‌برد، استفاده از حافظه‌ی ذخیره‌سازی کند است. پردازنده‌ی شما می‌تواند میلیاردها چرخه را در ثانیه پردازش کند، اما اغلب اوقات مجبور است منتظر بماند تا درایو، اطلاعات مورد نیاز را در اختیارش قرار دهد. حتی بهترین هارددیسک‌ها نیز می‌توانند به‌خصوص کند باشند، زیرا آن‌ها از صفحاتی تشکیل شده‌اند که باید بچرخند و بازوی خواندن/نوشتن باید به‌صورت فیزیکی مسیرش را به بخش‌های داده‌ی مورد نظر شما پیدا کند. برای دستیابی به عملکرد ایده‌آل، به یک دیسک‌ سخت‌افزاری با قابلیت جامد (SSD) خوب نیاز دارید.

برای درک بهتر تفاوت‌های بین هارددیسک‌ها و دیسک‌های SSD می‌توانید راهنمای ما را مطالعه کنید. در حالی که درایوهای SSD تقریباً همیشه سریع‌تر هستند، اما همچنان مواردی وجود دارد (مانند ذخیره‌سازی حجیم) که هارددیسک‌ها قطعاً ارزش بررسی دارند. زیرا هارددیسک‌های ۱۰ ترابایتی را می‌توان با کمتر از ۲۰۰ دلار تهیه کرد، در حالی که یک درایو SSD با ظرفیت ۴ ترابایت هزینه‌ای بیش از ۴۰۰ دلار برای شما خواهد داشت.

اگر از انواع درایوها اطلاع دارید و به دنبال پیشنهادات خاصی هستید، می‌توانید صفحه بهترین SSD اینترنال ما را در مهرگان آی تی بررسی کنید. و اگر به دنبال یک درایو اکسترنال یا SSD برای ذخیره‌سازی قابل حمل یا پشتیبان‌گیری هستید، حتما صفحه بهترین درایوهای اکسترنال ما را ببینید. اما اگر مدرک دکترای تخصصی در زمینه SSD ندارید، در اینجا چند نکته وجود دارد که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید:

با ورود درایوهایی مانند Intel 660p و نسل بعدی آن یعنی Intel 665p که با رابط قدیمی SATA سرعت بیشتری را ارائه می‌دهند، این می‌تواند به معنای پایان عمر رابط دوست قدیمی ما یعنی Serial ATA باشد. با این حال، سامسونگ اخیراً 870 EVO را عرضه کرده است، بنابراین رابط SATA هنوز به طور کامل کنار گذاشته نشده است. درایوهای SATA موجود نیز باید از نظر قیمت همچنان کاهش پیدا کنند تا حداقل از نظر قیمت با درایوهای NVMe رقابت کنند، زیرا از نظر عملکرد نمی‌توانند با آن‌ها برابری کنند.

اما درایوهای NVMe PCIe 3.0 که زمانی سریع‌ترین نوع ذخیره‌سازی بودند، توسط درایوهای M.2 PCIe 4.0 از شرکت‌هایی مانند گیگابایت، کورسیر، پاتریوت و سامسونگ کنار زده شده‌اند. این درایوها واقعاً سرعت ترتیبی (sequential speed) را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند (به لطف دو برابر شدن پهنای باند باس PCIe). اما برای اجرای یکی از این درایوها با حداکثر سرعت، به مادربرد AMD X570 یا B550 یا مادربرد Intel Z590 همراه با یکی از پردازنده‌های آینده Rocket Lake-S اینتل نیاز دارید. فراتر از افزایش آشکار در عملکرد ترتیبی، کاربران ممکن است در دنیای واقعی از این درایوها مزایای زیادی را مشاهده نکنند. اما بدون شک نسل بعدی درایوهای PCIe 4.0 مانند WD Black SN850 فوق‌العاده چابک هستند.

نکات کلیدی برای خرید SSD:

  • قبل از خرید، سیستم خود را بشناسید: بررسی کنید که آیا مادربورد شما اسلات M.2 برای درایو SSD دارد یا خیر. در صورت نبود اسلات M.2، ممکن است به یک درایو 2.5 اینچی نیاز داشته باشید.
  • ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت تا ۱ ترابایت: خرید درایوی با ظرفیت کمتر از ۲۵۶ گیگابایت را اصلا در نظر نگیرید. ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت تعادل خوبی بین قیمت و فضا ارائه می دهد. همچنین با کاهش قیمت درایوهای ۱ ترابایتی به زیر ۱۰۰ دلار، این گزینه های جادار نیز بسیار مناسب هستند.
  • SATA ارزانتر است اما کندتر: اگر کامپیوتر شما از درایوهای NVMe/PCIe یا Optane پشتیبانی می کند، خرید درایوی با یکی از این فناوری ها را در نظر بگیرید. با این حال، درایوهای SATA رایج ترند، معمولا ارزان تر هستند و همچنان برای برنامه های کاربردی رایج عملکرد عالی ارائه می دهند.
  • هر SSDای بهتر از هارد دیسک است: حتی کندترین SSD حداقل سه برابر سریعتر از یک هارد دیسک در سناریوهای استفاده رایج است. بسته به نوع کار، تفاوت عملکرد بین یک SSD خوب و یک SSD عالی ممکن است چندان قابل توجه نباشد

هزینه چقدر برایتان مهم است؟

اکثر درایوهای مصرف‌کننده از ۱۲۸ گیگابایت تا ۲ ترابایت ظرفیت دارند. در حالی که درایوهای ۱۲۸ گیگابایتی ارزان‌ترین هستند، اما فضای کافی برای ذخیره بسیاری از نرم‌افزارها را ندارند و معمولاً کندتر از نمونه‌های با ظرفیت بالاتر هستند. بسیاری از شرکت‌ها شروع به حذف تدریجی آن ظرفیت‌های پایین کرده‌اند. ارتقاء از ۱۲۸ گیگابایت به ۲۵۰ گیگابایت تنها حدود ۱۵ دلار هزینه دارد و این سرمایه‌گذاری خوبی است. همچنین ممکن است اختلاف قیمت بین درایوهای ۲۵۰ گیگابایتی و ۵۰۰ گیگابایتی کم باشد. نقطه شیرین بین قیمت، عملکرد و ظرفیت برای اکثر کاربران قبلاً ۵۰۰ گیگابایت بود، اما به طور فزاینده‌ای ۱ ترابایت در حال تبدیل شدن به انتخاب بهتر است - به خصوص زمانی که قیمت درایوهای ۱ ترابایتی به ۱۰۰ دلار یا کمتر کاهش می‌یابد.

همچنین تعداد درایوهایی با ظرفیت بالاتر از ۲ ترابایت (عمدتا از سامسونگ) در حال افزایش است. اما آنها معمولاً بسیار گران هستند (بالای ۴۰۰ دلار)، بنابراین واقعاً فقط برای کاربران حرفه‌ای که به فضا و سرعت نیاز دارند و از پرداخت هزینه آن امتناع نمی‌ورزند، ارزش خرید دارند.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.